Dieta na nadciśnienie

Nadciśnienie to schorzenie cywilizacyjne, na które zapada coraz większa liczba osób. Wzrost tempa życia sprawił bowiem, że wiele osób nie radzi sobie z nerwami, stosując różnego rodzaju używki lub też odżywiając się w nieodpowiedni sposób. Stąd jest już bardzo prosta droga do problemów z ciśnieniem krwi. Istnieje szereg sposobów na to, by pozbyć się nadciśnienia. Najprostszy to właściwa dieta.

W leczeniu nadciśnienia stosuje się głównie środki leczenia farmakologicznego, ale niebagatelne znaczenie ma oprócz tego właściwa dieta. Pozwala ona na osiągnięcie szybkich sukcesów w leczeniu nadciśnienia.

Które produkty wpływają na obniżenie ciśnienia krwi?

Dieta na nadciśnienie powinna być przede wszystkim bogata w warzywa i w owoce. Wśród warzyw najlepiej sprawdzą się: pomidory, rzodkiewki, brokuły, buraki, papryka, cebula i czosnek, natomiast jeśli chodzi o owoce, nadciśnienie mogą obniżyć cytrusy, porzeczki i aronia, które uzupełniają jednocześnie witaminę C. Stosowanie takich warzyw i owoców w codziennej diecie pozwala na obniżenie ciśnienia skurczowego o 5 mmHg, a rozkurczowego – o 4 mmHg.

Które produkty należy ograniczyć w diecie na nadciśnienie?

Dieta przy nadciśnieniu powinna być uboga w białe pieczywo, ryż oraz żółtka jaj. W przypadku wykrycia nadciśnienia, warto jest obniżyć ich spożycie o połowę. Niezwykle istotne jest także ograniczenie spożycia soli. Sól kuchenna jest bowiem bogata w angiotensyny II, czyli związki mające wpływ na zwężanie się naczyń krwionośnych.

Polska kuchnia jest niestety bardzo bogata w sól, a trzeba wziąć pod uwagę, że wiele produktów dostępnych na rynku, szczególnie tych produktów, które są wysoko przetworzone, posiada już określoną ilość soli w składzie. Ich dodatkowe solenie nie jest zatem potrzebne. Niestety zdarza się, że jeśli potrawy nie są solone, nie nabierają odpowiedniego smaku. Na szczęście sól można zastąpić różnego rodzaju ziołami. Najlepiej w tej kwestii sprawdzą się majeranek lub kminek.

Które produkty należy wykluczyć z diety przy nadciśnieniu?

W przypadku takiego schorzenia, jak nadciśnienie dieta bywa niezwykle restrykcyjna. Jeśli chodzi o produkty, które zupełnie należy wykluczyć z diety, należą do nich: słodycze, tłuste mięsa i wędliny, a także wysoko przetworzone produkty, takie jak: chipsy lub słone paluszki i inne przekąski, zupy w proszku oraz konserwy. Szczególnie ciężko jest wykluczyć z diety bogate w cukier słodycze, ale warto jest pamiętać o tym, że zdrowie jest priorytetem i niestosowanie takiego rygoru, także przy różnego rodzaju okazjach do świętowania, może skończyć się w krótkim czasie bardzo poważnymi konsekwencjami w postaci uszkodzenia narządów wewnętrznych, zawalu serca, a także udaru mózgu.

Odpowiednio skonfigurowana dieta kluczem do obniżenia wagi

Osoby cierpiące na nadciśnienie często borykają się z nadwagą lub nawet otyłością, dlatego stosowanie odpowiedniej diety może wpływać na obniżenie wagi. Według różnego rodzaju specjalistycznych badań, obniżenie wagi już o około 10 kg może spowodować obniżenie ciśnienia nawet o 20 do 30 mmHg.

2 replies on “Dieta na nadciśnienie”

  1. Edamski napisał(a):

    Dieta na nadciśnienie jest praktycznie taka sama jak dieta odchudzająca. Bo w sumie jedno z drugim ma wiele wspólnego, gdzieś czytałem, że każdy nadprogramowy kilogram ciała to kilka punktów ciśnienia więcej, więc łatwo policzyć, że tak naprawdę wystarczy się odchudzić i problem nadciśnienia zniknie.

  2. przyjaciel napisał(a):

    Ale trzeba to robić małymi kroczkami. Nadciśnienie mają przecież najczęściej osoby w średnim wieku i starsze, a nie ma się co oszukiwać – wszyscy mamy jakieś nawyki żywieniowe, coś przez lata jedliśmy najczęściej i nie da się tak nagle całkowicie przestawić, bo to jest lepsza dieta na nadciśnienie. Powinno być to powoli, bo tylko się człowiek zniechęci.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

64 − = 58